maudyjeanine.reismee.nl

Wat ik mis aan Nederland

Een veel gestelde vraag nu ik hier in Verweggistan zit: of er dingen zijn die ik mis aan Nederland? Natuurlijk zijn die er! Ik denk dat die er altijd wel zullen zijn, al is het maar uit gewoonte of pure gewenning. Naast de inkoppertjes als mijn familie, vrienden en vriendinnen, zijn er nog een aantal Nederlandse dingen die ik na 3,5 maanden wel een beetje mis. En omdat ik de misselijkste niet ben, zal ik ze even voor jullie opnoemen. Zo weten jullie precies wat jullie moeten waarderen daar!

Voedsel
Met stipt op nummer 1: anijshagel en vruchtenhagel. Ja, echt waar. Ik voel jullie nu denken: “Ehm, Maudy, wat dacht je van kaas en bitterballen? Frikandellen, kroketten? Desnoods gewone chocoladehagelslag?” Ja jongens, dat is ook allemaal leuk en aardig, maar jullie moeten begrijpen dat anijshagel en vruchtenhagel standaard deel uitmaken van mijn ontbijt. Een boterham met anijshagel, een boterham met vruchtenhagel, en een kopje koffie. Ontbijt klaar. Tsja, voor iemand die in de verste verte geen ochtendmens te noemen is, is zo'n heel ochtendritueel omgooien best een big deal.
Dat brengt ons op het volgende punt: brood. Hier is vooral veel van dat vieze tostibrood te koop, of variaties daarop waarbij ze dan niet te gierig waren om een paar pitjes erin te stoppen. Ik heb al meerdere variaties geprobeerd, van witbrood tot bruinbrood en multigranen tot zuurdesem: het is het hier toch allemaal nèt niet.
Dan zijn er nog andere dingen waar ik zeker naar uitkijk, maar die niet zo’n fundamenteel gemis met zich meebrengen. Lekkere Nederlandse aardbeien, goede kaas, frietje kapsalon, kaassoufflé, magere yoghurt uit een pak, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor kaas heb ik inmiddels een acceptabel aftreksel gevonden, de rest is nog niet zo makkelijk te fixen. Maar dan denk ik aan TimTams, en dan kan ik me er prima overheen zetten.

Mijn fiets
Oh, hier kan ik uren over doorgaan. Wat mis ik mijn fietsje toch! Mijn prachtige, rood gespoten, 20-jaar oude, nog net niet uit elkaar vallende omafiets. Pas als je die een tijdje niet meer hebt, realiseer je je hoe handig zo’n tweewieler eigenlijk is. Er zijn zóveel afstanden die eigenlijk net te lang lopen zijn, maar waarvoor het openbaar vervoer dan ook weer niet echt nodig is. Voor deze afstanden is een fiets echt ideaal. Ook mis ik de onafhankelijkheid die zo’n fiets met zich meebrengt. Boodschappen doen? Fiets. Uitgaan? Fiets. Naar de uni? Fiets. Fiets fiets fiets.
“Maar Maudy, waarom ga je daar niet fietsen dan?” Omdat ik niet dood wil. Automobilisten hier zijn niet gewend aan fietsers en er zijn hier geen fietspaden. Die enkeling die zich eraan waagt om hier te fietsen, moet zich op de stoep een weg banen tussen alle voetgangers. Ook is het hier op zijn minst heuvelachtig, waardoor je eigenlijk alleen op een mountainbike uit de voeten zou kunnen. Daarbij is het verplicht om een helm te dragen als je fietst. Ze zien me al aankomen.
Nee, fietsen ga ik in Sydney niet aan beginnen, maar wat kijk ik toch uit naar mijn fietsje thuis!

Geschiedenis
Tijdens de introductiedagen van de University of Sydney werden wij welkom geheten in de Grote Hal op de campus. Dat was een hele eer, want dit gebouw is het oudste gebouw van heel Sydney! Het bouwjaar? 1859. Ahhh, wat aandoenlijk! In Europa halen wij hier onze neus niet voor op. Vooral als je in een stad als Maastricht studeert, waar je op iedere hoek wel een oude kerk of historisch pand tegenkomt.
Nou is het niet helemaal waar dat Sydney – of Australië – geen geschiedenis heeft. Natuurlijk hebben de Aboriginals hier al honderden jaren gewoond voordat er überhaupt voet aan land werd gezet door de Europeanen. Hier merk je echter vrij weinig van in een grote stad als Sydney, op een enkele straatmuzikant met een didgeridoo na.
Ja, oude gebouwen brengen toch wel veel sfeer met zich mee. Die kinderkopjes zijn misschien niet ideaal om overheen te rijden, maar zien er wel een stuk vriendelijker uit dan asfalt overal. En die verhalen die bij zo’n oude stad horen, die zijn eigenlijk ook wel goud waard.


Gezelligheid
Ooooh, zo ontzettend cliché, maar het is écht waar. Nederlandse gezelligheid: altijd en overal wel iets te vieren, feesten tot de zon opkomt. Hapjes bij de borrel, een ‘terrasje pakken’ zodra het weer het toelaat. Nergens voor nodig om je meest fancy jurk aan te doen als je gaat stappen: die spijkerbroek voldoet ook prima. Op donderdagavond standaard de kroeg in, mee blèren met de meest foute Hollandse hits. Dagen als koningsdag, waarop iedere vreemde met een oranje shirt ineens je beste buddy kan zijn. En ja, er zitten ook ontzettend veel enorme randdebielen tussen dat volk van ons, maar wat blijkt? Die heb je dus écht overal. Die Nederlandse gezelligheid, daarentegen, vind je niet zomaar in ieder land.


Conclusie?
Nooit, maar dan ook echt nóóit ofte nimmer Nederland verlaten. Nee, grapje: vooral wel doen. En als je dat dan doet, mag je zelfs heel erg zeuren over alles wat ze in het buitenland hebben waar we in Nederland zonder moeten leven – ik doe gezellig met je mee. Hou dan wel in je achterhoofd dat ons koude kikkerlandje zo verschrikkelijk nog niet is, ondanks het weer. Wat zeg ik? Het is nu in Sydney zelfs kouder dan in Nederland, dus niet mekkeren. En alsjeblieft: waardeer je fiets! ;)

Zijn er nog dingen die ik ben vergeten, of die jullie absoluut niet kunnen missen aan Nederland? Laat het me weten, ik ben benieuwd!

Liefs,
Maudy

Reacties

Reacties

Liann

Super leuk verhaal Maudy!!
En ben het helemaal met je eens!
Voor mij nog een groot ding: Calve Pindakaas en de enige echte chocomel :D
En ik mis mn fietsje ook heel erg :)

Tot snel xxx

Bram

Helemaal genieten. Waaw!

monic

Ha die maudy,help je uit de droom...vandaag geen weer om te fietsen...valt met bakken uit de lucht...met als extraatje...paar flinke donderslagen...maar leuk om te lezen dat je het naar de zin hebt...en als je straks weer teug bent in ons kikkerlandje geniet je des te meer ...van ons heerlijke brood ,vruchtenhagel...heerlijke kaasjes ec...en ga je weer los bij menig terrasjes en kroegjes. ..dikke knuffelxx

Ab vd Heide

Hee Maudy, hallo.
Met genoegen hebben we weer ( nu in weer en wind) je verhaal gelezen. Je mist veel ........... behalve het Nederlandse weer denk ik. Want het is hier, nait bèst.
Waarschijnlijk geen Dutch store over there? Of een gezellige coffeeshop?? Haha
Dus hierbij de tip, start up the Dutch Maudy shops with hegelslack and pindakees.
Ruim 3 maanden al aan de overkant, het gaat snel.
Of, .........lezen we een beetje heimwee in de opsomming van hetgeen je mist?
Niettegenstaande, je hebt het goed naar je zin daar, dus zet 'm op de volgende maanden en geniet ervan.
Succes met de studie, good luck.

Groeten, Ab en Mimie.

( ma 30-5-16) 10.25 uur.

Niels

Mooi verhaal weer! Succes met het "grote gemis"... ;)

Prisca

Hoi Maudy, wat heb je je gemis leuk verwoord! Ben erg blij dat er ondanks alle prachtige ervaringen ook wat gemis is. Dan is er ook weer reden genoeg om terug te keren naar ons kikkerlandje. Liefs xxx

Goos

Hoi moppeke,

Omdat je jouw net niet uit elkaar vallende rode fietsje (ik vind hem trouwens niét zo mooi gespoten) zo waardeert wordt dat fietsje op dit moment een klein beetje gereviseerd zodat ie straks ook nog steeds niet net uit elkaar valt en jij jezelf veilig door Beuningen en/of Maastricht kunt begeven, zonder zijwieltjes. (ach waar blijft de tijd?)

Betreffende het brood: ik ben op dit moment als bakker redelijk actief met de broodmachine. Na één mislukt exemplaar (veel te veel meel etc, gebruiksaanwijzing niet goed gelezen) zijn er inmiddels al twee verschillende soorten broden wél gelukt en met veel smaak geconsumeerd. Alles zat er in; zaden, pitten, meergranen, volkoren met volle korrels en nog veel meer. Stond tenminste allemaal op de verpakking van Koopmans Broodmixen. Ik zal dus ook met veel plezier voor jou een brood naar keuze bakken. Er zijn veel soorten broodmixen geschikt voor de broodmachine...

Ik ben blij dat je ook in Sydney veiligheid hoog in het vaandel hebt staan. Omdat je dus niet fietst hoef je geen helm te dragen maar dan, je hebt het in jouw verhaal over veel herinneringen, rijst bij mij wel de vraag of je naast de spijkerbroek of fancy feestjurk tijdens de leuke gezellige stapavonden ook kin-bescherming aandoet? In Maastricht had dat vast een paar hechtingen gescheeld...

Veel liefs van papa.

Ingrid

Mijn Australische vriendin, die praktisch ieder jaar een maand naar Nederland komt, vindt het hier altijd zo gezellig om ergens of bij iemand thuis af te spreken om even een kopje koffie samen te drinken en lekker bij te kletsen!

Wellicht drink jij geen koffie, maar ik wil mijn dagelijkse bakkie rond 10:30 uur ook echt niet missen.

Nog heel veel plezier "Down Under"

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!